ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR SCHOONMAAKWERKZAAMHEDEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
a. Werkzaamheden:
schoonmaakwerkzaamheden en/of andere bedrijfsdiensten.
b. Partijen:
1. Opdrachtgever:
de natuurlijke of rechtspersoon, ten behoeve van wie op basis van deze voorwaarden werkzaamheden
worden verricht. Niet als opdrachtgever in de zin van deze voorwaarden kan worden beschouwd de
natuurlijke of rechtspersoon ten behoeve van wie in onderaanneming schoonmaakwerkzaamheden
en/of andere bedrijfsdiensten worden verricht, terwijl die werkzaamheden door hemzelf zijn
aangenomen. (Zie ook: Algemene Voorwaarden van Onderaanneming.)
2. Aannemer:
de natuurlijke of rechtspersoon, die op basis van deze voorwaarden ten behoeve van de opdrachtgever
werkzaamheden uitvoert.
c. Werkprogramma:
een formulier waarop de aannemer in overleg met de opdrachtgever een werkomschrijving heeft
aangegeven, zo mogelijk met vermelding van plaats, tijd en frequentie van de verschillende soorten
werkzaamheden.
d. Object:
het schoon te houden gebouw, schip, bus, trein, sanitair etc.
Artikel 2 Offerte
Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders is vermeld.
Artikel 3 Opdrachtbevestiging
a. Nadat door de aannemer de inhoud van de overeenkomst is bevestigd door toezending aan de
opdrachtgever van de opdrachtbevestiging plus het werkprogramma, mag de aannemer er van uitgaan,
dat de opdrachtgever zich met opdrachtbevestiging en werkprogramma volledig akkoord heeft verklaard,
tenzij de opdrachtgever binnen 8 dagen na ontvangst van de opdrachtbevestiging en het werkprogramma
de aannemer middels aangetekend schrijven van het tegendeel bericht.
b. Uitsluitend de voorwaarden, gesteld op de opdrachtbevestiging en het daarbij behorende
werkprogramma, zijn bepalend voor de inhoud van de tussen partijen geldende overeenkomst.
c. Bij eenmalige werkzaamheden wordt de opdrachtgever geacht met de opdrachtbevestiging en het
werkprogramma te zijn akkoord gegaan, doordat hij deze heeft ondertekend, of doordat hij heeft
toegestaan dat met de uitvoering der werkzaamheden wordt begonnen.
Artikel 4 Wijziging van de overeenkomst
Wijzigingen van hetgeen volgens de opdrachtbevestiging is overeengekomen, zijn, behoudens in de gevallen genoemd in artikel 6 lid b en artikel 9 lid c van deze Algemene Voorwaarden, voor partijen slechts bindend, indien die wijzigingen door partijen schriftelijk zijn overeengekomen, in de vorm van een aanvullingsclausule op de oorspronkelijke opdrachtbevestiging.
Artikel 5 Onderaanneming
a. De aannemer zal slechts met schriftelijke toestemming van de opdrachtgever de uitvoering van de
overeenkomst geheel of gedeeltelijk door derden laten verrichten. Deze toestemming is niet vereist voor
glazenwaswerkzaamheden en/of éénmalige werkzaamheden.
b. De aannemer zal de opdrachtgever op de hoogte stellen indien glazenwaswerkzaamheden en/of
éénmalige werkzaamheden door derden zullen worden verricht.
c. Voor onderaanneming ten behoeve van de aannemer zijn de Algemene Voorwaarden van
Onderaanneming van toepassing.
Artikel 6 Uitvoering van de overeenkomst
a. De werkzaamheden zullen overeenkomstig het werkprogramma worden uitgevoerd.
b. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt, dat kleine afwijkingen noodzakelijk of wenselijk zijn
en daarnaast ook uitgevoerd kunnen worden, kan de aannemer, zonder dat prijsaanpassing plaatsvindt,
de uitvoering naar eigen inzicht wijzigen. Zulks is echter uitsluitend toegestaan, indien het aldus
gewijzigde werkprogramma tenminste een vergelijkbare kwaliteit garandeert én de afwijkingen aan de
opdrachtgever worden medegedeeld.
c. Indien het de aannemer tijdens de uitvoering van de overeenkomst mocht blijken dat blijvende afwijkingen
van het werkprogramma noodzakelijk zijn, en indien die afwijkingen zodanig zijn dat zij gepaard gaan met
een prijsaanpassing, zal die prijsaanpassing geschieden in overleg tussen partijen en met inachtneming
van het bepaalde in artikel 4.
d. Tenzij anders is overeengekomen, zullen de werkzaamheden uitsluitend worden uitgevoerd op werkdagen
- niet zijnde christelijke of nationale feestdagen - van maandag tot en met vrijdag. Indien plotseling
intredende bijzondere omstandigheden zulks noodzakelijk maken naar het oordeel van de
opdrachtgever, danwel de aannemer, kan in overleg van het hier bepaalde worden afgeweken.
Artikel 7 Contractnaleving en controle
a. Indien gedurende de looptijd van de overeenkomst door de opdrachtgever geconstateerd wordt, dat de
uitvoering van het werkprogramma in belangrijke mate in negatieve zin afwijkt van hetgeen
overeengekomen is, of indien de opdrachtgever aan de hand van een tevoren tussen partijen schriftelijk
overeengekomen kwaliteitsnormerings- en -controlesysteem constateert, dat het resultaat van de
uitvoering van het werkprogramma duidelijk beneden het tevoren afgesproken niveau blijft, zal de
opdrachtgever de aannemer onverwijld schriftelijk in kennis stellen van de door hem geconstateerde
afwijking(en).
b. Bedoelde schriftelijke inkennisstelling bevat tenminste:
1. een nauwkeurige omschrijving van tijdstip, ruimte, aard en ernst van de geconstateerde afwijking;
2. een redelijke termijn waarbinnen de aannemer de geconstateerde afwijking dient te herstellen.
c. Indien door de aannemer de geconstateerde afwijking niet binnen de gestelde termijn of niet op
behoorlijke wijze wordt hersteld, staat het de opdrachtgever vrij de gesloten overeenkomst onmiddellijk en
zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden. De opdrachtgever zal de aannemer van de ontbinding van
de overeenkomst bij aangetekend schrijven in kennis stellen. Van ontbinding van de overeenkomst zal
evenwel geen sprake zijn, indien de geconstateerde afwijking de eerste afwijking is die door de
opdrachtgever aan de aannemer gemeld is binnen een periode van 6 maanden, of indien de
geconstateerde afwijking van zo gering belang is, dat bij redelijke afweging van de belangen van de
opdrachtgever en de aannemer een zodanige afwijking niet tot ontbinding van de overeenkomst zou
mogen leiden.
Artikel 8 Hulpmiddelen
a. Alle kosten van de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde hulp- en reinigingsmiddelen zijn bij
de prijs inbegrepen. De aannemer is vrij in zijn keuze van hulp- en reinigingsmiddelen, tenzij anders is
overeengekomen.
b. In afwijking van het hierboven onder a. bepaalde, zal de opdrachtgever het voor de uitvoering van het
werkprogramma benodigde water, electriciteit en gas kosteloos ter beschikking stellen. Bij
glazenwaswerkzaamheden aan de buitenkant van het object is het de aannemer toegestaan kosteloos
gebruik te maken van de voorzieningen welke aan het gebouw ten behoeve van buitenwerkzaamheden
aanwezig zijn.
c. In overleg tussen opdrachtgever en aannemer zullen voldoende afsluitbare ruimten, zoals werkkasten en
dergelijke, voor materiaalopslag, uitsluitend voor gebruik door de aannemer, kosteloos ter beschikking
worden gesteld. De opdrachtgever is gehouden om de bedrijfsmiddelen (daaronder mede begrepen
materialen, middelen en machines) van de aannemer, die in haar ruimte wordt gebruikt en opgeslagen, als
een goed huisvader te beheren, de bedrijfsruimte goed af te sluiten en alle maatregelen te nemen die voor
het behoud van die bedrijfsmiddelen noodzakelijk zijn. De ten behoeve van de
schoonmaakwerkzaamheden ingezette materialen, bedrijfsmiddelen en machines blijven eigendom van de
aannemer. De opdrachtgever is gehouden om op eerste verzoek van de aannemer eraan mee te werken,
dat de aannemer bedoelde goederen terug kan nemen.
d. In overleg met de aannemer zal de opdrachtgever ten behoeve van het personeel van de aannemer
voldoende faciliteiten kosteloos ter beschikking stellen, zoals garderobe, berging en dergelijke.
Artikel 9 Prijs
a. De prijs is gebaseerd op de wensen van de opdrachtgever en op de bij de opname van de
werkzaamheden aanwezige of opgegeven of aangenomen oppervlakte en bezetting, aankleding,
inventaris, gebruik en bestemming van het object.
b. Indien in de in lid a. van dit artikel genoemde omstandigheden wijzigingen optreden die naar het oordeel
van de aannemer prijsaanpassingen noodzakelijk maken, zal prijsaanpassing in overleg met de
opdrachtgever en met inachtneming van artikel 4 geschieden.
c. Indien tijdens de looptijd van de overeenkomst een wijziging plaatsvindt in de loon- en/of andere kosten
van de aannemer, tengevolge van (een) wijziging(en) in de betrokken cao, danwel als gevolg van wetten,
besluiten of beschikkingen van overheidswege van een dwingend karakter, of indien wijzigingen
plaatsvinden in de kosten van de gebruikte hulpstoffen, materialen, transportmiddelen en dergelijke, zal
een aanpassing van de contractsprijs plaatsvinden.
Artikel 10 Betaling
a. Facturering zal plaatsvinden op de in de offerte genoemde tijdstippen. Indien in de offerte hierover niets
nader is geregeld, vindt facturering plaats uiterlijk in de derde week van of de kalendermaand of van de
vierwekelijkse periode. Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum.
b. Indien betaling nà deze termijn geschiedt zal de wettelijke rente in rekening worden gebracht.
c. De aannemer is bevoegd de werkzaamheden op te schorten indien de opdrachtgever ondanks sommatie
weigert te voldoen aan de betalingsverplichtingen.
d. Alle kosten vallende op een eventuele gerechtelijke of buitengerechtelijke invordering, zijn voor rekening
van de opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op 15% van de hoofdsom.
e. Het is de opdrachtgever niet toegestaan om zijn (vermeende) vorderingen op de aannemer te
verrekenen.
Artikel 11 Eigendomsvoorbehoud
Wanneer de aannemer goederen aan de opdrachtgever verkoopt, zoals schoonmaakmiddelen en sanitaire benodigdheden, behoudt de aannemer zich de eigendom van de goederen voor, totdat de op de goederen betrekking hebbende rekeningen door de opdrachtgever zijn betaald. De aannemer is gerechtigd om zonder verdere aanzegging de goederen, voor zover niet verbruikt, terug te nemen nadat de vervaltermijn van de ter zake van die goederen door haar aan de opdrachtgever gezonden rekeningen zal zijn verstreken.
Artikel 12 Aansprakelijkheid
a. De aannemer is uitsluitend aansprakelijk voor schade aan het gebouw, de inventaris, personen of
eigendommen van personeel van de opdrachtgever, wanneer die schade het gevolg is van een
toerekenbare tekortkoming c.q. nalatigheid van de aannemer, diens personeel of onderaannemers bij de
uitoefening van de overeengekomen werkzaamheden. Die aansprakelijkheid kan niet meer belopen dan
een maximumbedrag ad € 1.134.000 per gebeurtenis. Boven € 1.134.000 is de aannemer niet
aansprakelijk. Partijen kunnen, mits schriftelijk, voor wat betreft de aansprakelijkheid van de aannemer
een ander maximumbedrag overeengekomen (zie lid b van dit artikel).
b. Bij het aangaan van de overeenkomst kan, indien zulks wenselijk wordt geacht, worden overeengekomen
dat de aansprakelijkheid van de aannemer voor schade, te wijten aan opzet of grove schuld van de
aannemer, zijn personeel of onderaannemers die aan het gebouw, de inventaris, personen of
eigendommen van personeel van de opdrachtgever wordt toegebracht, op een hoger bedrag dan
€ 1.134.000 doch niet meer dan € 2.500.000 per gebeurtenis wordt vastgesteld. De meerkosten die de
aannemer heeft door het verzekeren van deze uitbreiding van de aansprakelijkheid zullen, tenzij anders
overeengekomen, in rekening worden gebracht bij de opdrachtgever.
c. De schade, zoals bedoeld in lid a en b waarvoor de aannemer tot aan het genoemde c.q.
overeengekomen maximum aansprakelijk is, blijft beperkt tot de directe materiële schade en letselschade.
De aannemer is nimmer aansprakelijk voor vermogensschade en gevolgschade. Bij verlies van sleutels
worden uitsluitend de kosten voor het vervangen van sleutels vergoed.
d. De aannemer heeft een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) afgesloten met het oog op de
in voorgaande leden bedoelde aansprakelijkheid. Bij zaken onder opzicht komt in afwijking van het
gestelde in lid a en b de schade voor vergoeding in aanmerking tot het bedrag waartegen aannemer
verzekerd is, met een minimum verzekerd bedrag van € 50.000 per aanspraak en € 100.000 per
verzekeringsjaar.
e. Voor schades die niet zijn genoemd in dit artikel is de aannemer niet aansprakelijk.
f. De aannemer aanvaardt bij gebruik van een hoogwerker geen aansprakelijkheid voor schade aan
beplanting, gazons, bestrating, leidingen, putten e.d.
g. De opdrachtgever vrijwaart de aannemer voor aanspraken van derden wegens of ten gevolge van de
uitvoering van deze overeenkomst geleden schade.
h De opdrachtgever is verplicht om een schade binnen 14 dagen na het schadevoorval te melden.
Artikel 13 Relatiebeding
a. Het is de opdrachtgever niet toegestaan, om tijdens de looptijd van de arbeidsovereenkomst van
personeel van de aannemer met de aannemer, respectievelijk gedurende de duur van de overeenkomst
tussen opdrachtgever en aannemer en gedurende een periode van 6 maanden na beëindiging daarvan,
personeel van de aannemer in dienst te nemen, respectievelijk op enigerlei wijze, direct of indirect, en
buiten de aannemer om, in te schakelen voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de
opdrachtgever.
b. Indien zonder toestemming van de aannemer door de opdrachtgever een arbeidsverhouding en/of een
andere overeenkomst tot het verrichten van vergelijkbare werkzaamheden/diensten wordt aangegaan met
de in lid a. van dit artikel bedoelde werknemers, binnen de in lid a genoemde periode van 6 maanden,
verbeurt de opdrachtgever aan de aannemer een boete van € 500 per bedoelde arbeidsverhouding
overeenkomst per week of gedeelte van een week dat een zodanige arbeidsverhouding/overeenkomst
heeft geduurd respectievelijk nog voortduurt.
Artikel 14 Duur van de overeenkomst en beëindiging
a. De overeenkomst wordt geacht te zijn aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij nadrukkelijk anders is
overeengekomen.
b. Beëindiging van de overeenkomst kan, door beide partijen, slechts bij aangetekend schrijven geschieden.
De opzegtermijn bedraagt in alle gevallen minimaal 3 maanden en vangt aan:
- bij opzegging door aannemer:
op het moment dat opzegging bij aangetekend schrijven is geschied.
- bij opzegging door opdrachtgever:
1. indien aannemer meedingt in nieuwe aanbestedingsprocedure:
op het moment dat de nieuwe aannemer schriftelijk aan aannemer bekend is gemaakt;
2. indien aannemer niet meedingt in nieuwe aanbestedingsprocedure:
op het moment dat opzegging bij aangetekend schrijven is geschied, echter met dien verstande, dat
minimaal 1 maand van de opzegtermijn dient te liggen na het moment, waarop de nieuwe aannemer of
het besluit tot herinbesteding schriftelijk aan aannemer bekend is gemaakt.
Opzegging geschiedt tegen het einde van de kalendermaand.
c. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid zijn partijen bevoegd de gesloten overeenkomst ook met
onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke tussenkomst en zonder dat enige ingebrekestelling zal zijn
vereist, geheel of gedeeltelijk te ontbinden, op het moment dat:
1. de wederpartij surséance van betaling aanvraagt;
2. de wederpartij in staat van faillissement is verklaard.
Artikel 15 Contractswisseling en werkgelegenheid
a. De aannemer zal zijn personeel belonen conform de geldende cao-bepalingen. Hij zal alle inhoudingen en
afdrachten verrichten voor Loonbelasting, premie Sociale Verzekeringswetten, A.O.W. etc. De aannemer
vrijwaart de opdrachtgever voor alle aanspraken dienaangaande.
b. De aannemer verbindt zich jegens de opdrachtgever zich te gedragen conform het bepaalde omtrent
werkgelegenheid bij contractswisseling in de Collectieve Arbeidsovereenkomst in het Schoonmaak- en
Glazenwassersbedrijf (CAO). De aannemer zal derhalve zowel bij het aangaan van de overeenkomst met
de opdrachtgever, alsook bij beëindiging ervan - voorzover hierbij sprake zal zijn van contractswisseling in
overleg treden met de andere in het geding zijnde aannemer, teneinde zoveel mogelijk werkgelegenheid
te behouden, èn om uitvoering te geven aan een, conform CAO, mogelijk op één van beide aannemers
rustende verplichting tot het aanbieden van een arbeidsovereenkomst aan het schoonmaakpersoneel.
c. Voorzover de opdrachtgever, na beëindiging van de overeenkomst met de aannemer, de werkzaamheden
zoals genoemd in artikel 1 lid a niet uitbesteedt aan een ander doch inbesteedt, zijn de artikelen BW 7:662
e.v. inzake overgang van onderneming van toepassing.
Artikel 16 Overmacht
a. Indien de overeengekomen werkzaamheden door overmacht bij de opdrachtgever, tijdelijk - ten hoogste 3
maanden - niet of slechts ten dele kunnen worden uitgevoerd, geeft zulks geen recht op vermindering van
de overeengekomen totaalprijs voor die periode.
b. Indien de overmacht langer duurt dan de in lid a. van dit artikel genoemde termijn, zullen de aannemer en
de opdrachtgever overleg plegen over de totaalprijs die zal gelden voor de resterende
overmachtsperiode.
c. Indien door maatregelen van de opdrachtgever uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden
tijdelijk niet of slechts ten dele kan geschieden, respectievelijk niet zinvol is, geeft zulks geen recht op
vermindering van de overeengekomen totaalprijs voor die periode.
Artikel 17 Geschillen
a. Alle geschillen omtrent interpretatie, uitvoering en beëindiging van de overeenkomst zullen, met uitsluiting
van de burgerlijke rechter en van hoger beroep, ter berechting worden voorgelegd aan de Raad van
Arbitrage voor de Schoonmaak- en Bedrijfsdienstenbranche. Een geschil is aanwezig, wanneer één van
partijen verklaart dat zulks het geval is.
De betreffende verklaring dient per aangetekend schrijven aan de wederpartij te worden medegedeeld.
b. Behandeling van een geschil door de Raad van Arbitrage voor de Schoonmaak- en
Bedrijfsdienstenbranche schorst de mogelijkheid de overeenkomst als ontbonden te beschouwen op
grond van feiten welke aanleiding waren tot het gerezen geschil.
c. De Raad van Arbitrage voor de Schoonmaak- en Bedrijfsdienstenbranche zal het geschil berechten
conform het hem opgelegde reglement.
15 november 2013